De som har fulgt oss en stund vet at vi har vært innom flere ulike historiske epoker, både i jobben og på fritiden. Vi har etter hvert bygget oss opp et ganske stort lager av drakter og utstyr. Det er utallige trinn på tidsstigen, så det er alltid nok av perioder og draktskikker å ta for seg av. Paradoksalt nok er det gjerne tiden – og da mener vi den som følger klokken og kalenderen i nåtiden – som setter grenser. Det er alltid litt strevsomt å gi seg i kast med noe helt nytt, og måtte starte helt fra bunnen av.

Those who have followed us for a while know that we have visited several different historical periods, both at work and in our spare time. Gradually we have built up a fairly large stock of outfits and equipment. There are however countless steps on the time ladder, so there are always plenty of periods and costume styles to deal with. Paradoxically, it is often time – and here we mean the one which follows the clock and calendar in the present – which sets the limits. It is always a bit of a hassle to embark on something completely new, and to have to start from scratch.
The English text continues under the pictures

Det fins mange ulike typer historiske reenactorer, men det går et hovedskille mellom dem som har funnet seg til rette i en bestemt periode og de såkalte multiperiodefolkene. Vi hører til de sistnevnte, en slags tidssjonglører som stadig veksler mellom flere historisk epoker, gjerne i hele spennet fra steinalderen til nær fortid. Med årene har vi dels begynt å interessere oss for andre perioder enn vi startet med, men først og fremst har det altså blitt flere tider. Den historiske rastløsheten skyldes selvsagt først og fremst egne prioriteringer og interesser, men henger også sammen med hva som skjer på arbeidsplassene våre, påvirkning fra venner og bekjente osv.

Det er ikke bare bare å skulle kaste seg over en helt ny tid. Da skal man ha nye klær fra innerst til ytterst, korrekt tilbehør til drakten. I en videre forstand kjørler, møbler, verktøy, redskaper, våpen og annet utstyr. Derfor blir det ofte med tanken eller drømmen, men noen ganger lar vi oss friste.

I sommer går turen til 1400-tallet. Gjennom kompiser østpå har vi viklet oss inn i den lille gruppen Tunsberghus 1470, og har blitt invitert med som gjester på et flere dagers evenement i regi av Company Saynte George på Middelaldercentret i Danmark, også lagt til 1470.

Til nå har vi – innen middelalderen – prioritert tiden frem til ca. 1350, og kan gå av på flere stoppesteder med tidsmaskinen. Deretter endrer imidlertid klesmotene seg mye. Det betyr at vi måtte starte omtrent fra bunnen av. Det har gått med ikke så reint lite tid til å lage nye klær, ved siden av travle jobber og forberedelser til Oslo Middelalderfestival og Bjørgvin Marknad. Det har blitt en del prøving og feiling før vi var fornøyd med mønstre og passform, men det har kommet seg etter hvert. I Oslo fikk vi testet ut noen av 1400-tallsklærne, selv om garderoben var langt fra ferdig. Nå har vi trappet opp syingen, og håper å bli ferdig med det meste vi hadde planer om før deadline 20. juli.

There are many different types of historical reenactors, but there is a main distinction between those who have settled in a particular period and the so-called multi-period peoples. We belong to the latter, a kind of time jugglers who constantly alternate between several historical eras, often in the entire range from the Stone Age to the recent past. Over the years, we have partly begun to take an interest in other periods than we started with, but first and foremost periods have been added. The historical restlessness is of course primarily due to our own priorities and interests, but is also related to what happens in our workplaces, the influence of friends and acquaintances, etc.

It is not easy to throw yourself into a whole new era. Then you have to get new clothes from the inside to the outside, and the right accessories for the outfit. In a broader sense, cutlery, furniture, tools, utensils, weapons and other equipment. Therefore, it often ends with the thought or dream, but sometimes we let ourselves be tempted.

This summer, our time travel goes to the 1400s. Through friends we have become entangled in the small group of Tunsberghus 1470, and have been invited as guests to a week-long event organized by The Company of Saynte George at the Medieval Centre in Denmark, also set in the year 1470. Until now, we have – in the Middle Ages – prioritized the time until about 1350, where we can hop on and off at several stops with the time machine. After the Black Plague, however, fashion changed a lot. That means we had to start pretty much from scratch. Quite a lot of time has been spent making new clothes, in addition to busy jobs and preparations for the Oslo Medieval Festival and Bjørgvin Marknad. There has been some trial and error before we were satisfied with the patterns and fit, but we are gradually getting there. In Oslo we tested some of the 1400s clothes, even though the wardrobe was far from finished. Recently we have stepped up the sewing, and hope to finish most of what we had planned for before the deadline of July 20th.